Kennedy Space Center

Vandaag ging de reis van Orlando naar Vero Beach met onderweg een bezoek aan het Kennedy Space Center. Dit lag op iets meer dan uur rijden van het hotel en met een tussenstop bij een Walmart voor inkopen kwamen we daar rond kwart over 10 aan.

Inmiddels was de temperatuur al weer flink opgelopen, maar gelukkig was het meeste binnen te doen. Uiteraard is een hoop over de geschiedenis van de ruimtevaart te zien en met een bus kun je naar 2 extra locaties worden gebracht.

De eerste locatie bracht ons naar een uitkijktoren vanaf waar we de verschillende lanceerplatforms in de omgeving konden zien. De vorige keer (mei 2011) dat ik er was, was vlak voor een van de laatste lanceringen van de space shuttle. Dit keer was dat uitaard leeg, want NASA is gestopt met het lanceren van de space shuttles. Er vinden nog wel andere lanceringen plaats maar alleen met “gewone” raketten. Inmiddels wordt eea ook verbouwd voor het nieuwe Orion Multi-Purpose Crew Vehicle, de opvolger van de space shuttle. De eerste onbemande vlucht van hiervan staat gepland voor 2014. Uiteindelijk is het de bedoeling dat dit toestel de eerste mensen naar Mars brengt.

De tweede locatie zette ons voor de deur van een soort bioscoop af. Eerst kregen we daar een inleidende film over het Apollo project en de bijbehorende Saturnus-raketten. Vervolgens konden we in een nagebouwde controle centrum de lancering van Apollo 8 volgen. Dit was de eerste bemande missie waarbij een baan rond de maan werd gevlogen. Na het verlaten van dit controle centrum stonden we ineens onder een Saturnus raket die daar horizontaal in een hal lag. Wat blijft het toch enorm indrukwekkend om onder dat ding door te lopen. Paula en de jongens hadden hiervan foto’s gezien van mijn vorige bezoek, maar dat haalt het hier toch echt niet bij!

Met de bus werden we weer teruggebracht naar het Visitors Center. Daar hebben we in een IMAX theater een film over het ISS gekeken. Toch knap staaltje samenwerking van allerlei landen over de hele wereld. Gek dat het daar boven wel kan en hier beneden zo vaak voor problemen zorgt…

Van te voren had ik verteld over een simulator waarin je een lancering van een space shuttle kon meemaken. Dit zou onze afsluiting worden! Helaas… na de lancering van de laatste space shuttle is die hoek van het park helemaal verbouwd en in de lijn van de Saturnus-raket opgebouwd: informatie film, lancering film, en ineens sta je onder de space shuttle Atlantis! Het hele gebouw stond in het teken van de space shuttle en het ISS. Mooi gedaan weer, maar die simulator was toch wel erg gaaf. Dus dat was een beetje een tegenvaller. Inmiddels was het al half 5 geweest en moesten we nog anderhalf uur rijden naar ons hotel in Vero Beach. Onderweg dreigden we weer in een flinke regenbui te komen, maar gelukkig konden we die voor blijven.

Het hotel in Vero Beach lag echt aan het strand en dus wilden we daar ook nog wel even de zee in. Gelukkig was het nog lekker warm en ook het zeewater is daar net een warm bad! Geen probleem dus voor een late duik. 😉

Morgen gaat de reis naar Naples, waarschijnlijk gesticht door een stel geëmigreerde Italianen uit… Napels 🙂 Daar gaan we voor het eerst zwemmen in de Golf van Mexico.

Foto’s in het album USA 2013.